طرح سوال برای کسانی که از جواب دادن فراری‌اند

«خوبی؟»
ساده‌ترین سوال برای جواب دادن است. اما من همیشه نگاه می‌کنم چه کسی این سوال را از من پرسیده است.
اگر بدانم مخاطبم فقط برای رفع تکلیف این سوال را پرسیده است، می‌گویم: «خوبم.»
اگر خانواده همیشه‌ نگرانم بپرسند، چون می‌دانم قرار است به پروپایم بپیچند، می‌گویم: «خوبم.»
اما اگر دوستم بپرسد، می‌گویم: «بد نیستم.» و ماجرا را برایش تعریف می‌کنم. درواقع همیشه یک ماجرایی وجود دارد که ذهنم را مشغول کرده‌ است و منتظرم تعریفش کنم.
پس به نظرم مخاطب نقش مهمی در جواب سوال ایفا می‌کند.
در مورد سوال پرسیدن نکات دیگری هم به نظرم وجود دارد که در این مقاله با شما به اشتراک می‌گذارم.

درست سوال پرسیدن

سوال پرسیدن هم یک هنر است که هر کسی ندارد. گاهی سوال اشتباهی می‌پرسیم و جوابی کاملن بی‌ربط دریافت می‌کنیم.
سوال درست پرسیدن به میزان مطالعه ما نیز بستگی دارد. ما باید دایره واژگان غنی داشته باشیم تا بتوانیم برای سوال مورد نظر کلمات مناسبی به کار ببریم. آن‌وقت شکل سوال پرسیدن ما تغییر می‌کند.

مردم همیشه شکایت می‌کنند که چرا کفش ندارند تا اینکه یه روز آدمی رو می‌بینن که پا نداره و بعد غر می‌زنن که چرا ویلچر اتوماتیک ندارن. چرا؟ چی باعث می‌شه که به طور ناخودآگاه خودشون رو از یه سیستم ملال‌آور به یکی دیگه پرت کنن؟ چرا اراده فقط معطوفه به جزئیات و نه کلیات؟ چرا به جای اینکه «کجا باید کار کنم؟» نمی‌گیم «چرا باید کار کنم؟» چرا به جای «چرا باید تشکیل خانواده بدم؟» می‌گیم «کی باید تشکیل خانواده بدم؟»

*جزء از کل اثر استیو تولتز

چند جواب برای یک سوال

بعضی سوال‌ها تنها یک جواب ندارند. بلکه بر اساس تجارب و دیدگاه فرد می‌تواند جواب متفاوتی داشته باشد. اگر گوش شنوایی داشته باشیم. به نظرم این تفاوت می‌تواند کمک‌مان کند که سریع قضاوت نکنیم و موضوع را از چند جهت بررسی کنیم تا به یک برداشت کلی برسیم.

مهمترین چیز در زندگی چیست؟ اگر این سوال را از کسی بکنیم که سخت گرسنه است، خواهد گفت غذا. اگر از کسی بپرسیم که از سرما دارد می میرد، خواهد گفت گرما. و اگر از آدمی تک و تنها همین سوال را بکنیم، لابد خواهد گفت مصاحبت آدم ها. ولی هنگامی که این نیازهای اولیه برآورده شد، آیا چیزی می ماند که انسان بدان نیازمند باشد؟ فیلسوفان می گویند بلی. به عقیده آن ها آدم نمی تواند فقط دربند شکم باشد. البته همه خورد و خوراک لازم دارند. البته که همه محتاج محبت و مواظبت اند. ولی از اینها که بگذریم، یک چیز دیگر هم هست که همه لازم دارند و آن این است که بدانیم ما کیستیم و در اینجا چه می کنیم.

*دنیای سوفی اثر یوستین گردر

سوال بی‌جواب

درست است که اینترنت کار ما را برای پیدا کردن جواب سوال‌هایمان خیلی راحت کرده‌ است. اما سوال‌هایی هم هستند که جوابی برای آن‌ها نداریم و باید یک عمر با آن‌ها زندگی کنیم.
نباید فراموش کنیم که این سوال‌ها وجود دارند.
این سری سوالات را ما فقط از خودمان می‌پرسیم و با گذر زمان جواب متفاوتی به آن می‌دهیم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *